2709 slov o tom jak zrychlit workflow u velké hromady fotek

2709 slov o tom jak zrychlit workflow u velké hromady fotek

Rád si během dne zdřímnu, rád si odskočím na Pinterest a Youtube, ale když už pracuji, chci aby to odsejpalo.

Rád mám věci hotový dřív než v termínech, takže jsem poslední rok dost investoval do rychlosti a efektivity. Je to jednoduchý, když něco zrychlíte na polovinu, můžete udělat dvakrát víc práce, nebo můžete půlku času odpočívat a nedělat nic. Dle libosti.

Webp.net-gifmaker (14).gif

Fotím svatby, rodinky, módu, výlety, sem tam něco jinýho. Samozřejmě nejvíc času zabere upravit svatbu, takže právě pro ni se snažím mít co nejvíc ucelené workflow, které pak může (ale nemusí) fungovat i na ty menší focení.

Fotím celkem hodně fotek, protože chci, aby tam to důležitý prostě bylo a k tomu i to nedůležitý, chci aby mi lidi na fotkách nemrkali a když mluví, tak aby jim to slušelo, což znamená fotit skoro každou fotku na několik záběrů… bum 4000 fotek ze svatby je najednou základ.

První cesta, fotit co nejmíň fotek a předstírat umělce, což mi nesedí, druhá cesta, tohle množství prostě nějak zvládnout.

Odevzdávám celkem hodně fotek, nebo teda na čínsko-americký poměry asi ne, tam je prý běžný dostat ze svatby přes 1000 fotek, ale to už mi přijde jako úlet… mě to vychází na přibližně 500 odevzdaných fotek z jedné svatby. Základ je u mě 300 kousků a ono 300 nebo 500 už není ve zpracování velký rozdíl. Druhá cesta je odevzdávat ze svatby hodně úzký výběr třeba kolem stovky fotek, určitě to může někomu vyhovovat, mě by to jako klientovi vlastně asi taky stačilo, ale jako svatebnímu fotografovi mi to v dnešní době přijde málo a řekl bych že mým klientům taky.

Takže fotím hodně fotek a odevzdávám hodně fotek. Co s tím.

Základní principy

  1. Nefotit na různé foťáky

    Dřív jsem měl kombinaci Nikon D750+D610. Rozhodně si tohle nikdy nekupujte! Ono teda v dnešní době kupovat D610 je samo o sobě nesmysl, když D750 stojí cca stejně, ale hlavně každý má dost jiné barvy.

    Fotím na dva foťáky současně a na každým je jiný pevný sklo. Takže pak mám stejnou situaci vyfocenou ve dvou foťácích těsně po sobě a pak samozřejmě obě ty fotky musí mít stejný barvy a kontrast. Jestli budete fotit na různý foťáky, nebude to moc sedět a strávíte zbytečně moc času u toho, aby to vypadalo dobře. Nebo to vůbec nesladíte dohromady a bude to vypadat příšerně.
    Pokud zatím na dva různé foťáky fotit musíte, vytvořte si presety pro zkalibrování barev v druhém foťáku podle prvního (věnujte se hlavně položce Calibration v LR vpravo dole, nesahejte při tomhle na WB ani HSL) a při dalších úpravách už s kalibrací moc nehýbejte. Ostatní presety si upravte tak, aby Calibration neměnily.

    Případně foťte jen na jeden foťák, pak tohle odpadá a máte klid.

  2. Používat rychlé karty a v počítači minimálně USB3.0

    Není to taková samozřejmost jak to zní. Hodně lidí používá zlatý Sandisc Extreme, ale asi nevědí, že je to o půlku pomalejší karta než černý Sandisc Extreme Pro.
    USB3.0 je dneska asi v každém počítači, ale taky tam pořád ještě bývá USB2.0 určené třeba pro myš, klávesnici apod. Rozdíl v rychlosti přenosu dat je naprosto brutální a když má celá svatba třeba 50GB, nechcete aby se to kopírovalo hodinu.

  3. Neimportovat celou kartu do Lightroomu

    Máte pak v katalogu LR zbytečně moc fotek, což ho po delší době může zpomalovat. Nezvykl jsem si používat menší katalogy, ale jestli s LR teprve začínáte, možná by to stálo za vyzkoušení.
    Kopírování fotek při importu je taky pomalejší než kopírování fotek ve Windows, navíc je zde maličká pravděpodobnost že se něco zkopíruje špatně.

  4. Používat Photomechanic

    Třikrát sláva!!! Tohle je dokonalý program pro třídění fotek. Neuvěřitelně rychle si načte náhledy a vy si pak můžete celou složku s fotkama proletět rychleji, než vůbec stihnete sledovat očima. Prostě program, který vás nezdržuje a dál je to jen na vás. Snadno pomocí čísel na num. klávesnici označíte fotky různýma barvičkama, můžete používat filtry na tyhle označený barvičky atd. Pak až máte výběr hotový, označíte si všechny vybrané fotky a zkopírujete je do nové podsložky… můžete je tam taky přesunout, nebo smazat ty co jste nevybrali apod., možností jak pracovat s výběrem je tady hodně, ale já nerad cokoliv mažu dokud není úplně hotovo, tak prostě vybrané fotky zduplikuji do podsložky. Pár GB navíc už mě nevytrhne.
    Oproti třídění fotek v Library v Lightroom ušetřím v Photomechanic odhadem tak polovinu času.

  5. Pracovat na SSD disku

    Windows i Lightroom musíte mít nainstalovaný na SSD disku, pokud nemáte SSD, nemůžete se divit, že je vás počítač pomalý. Zdrojové rawy taky není od věci mít na SSD disku, pokud vám to peněženka dovolí, ale nutné to není, stačí nastavit LR tak, aby při úpravách fotek nepracoval přímo s rawem, ale se smart previews.

  6. LR ovládat přes nějakou konzoli, ne pomocí myši

    http://www.midi2lightroom.com/index.php/en/

    Všichni kdo mají Loupedeck vám potvrdí, že umí ušetřit fakt hodně času a navíc přispět k preciznějším úpravám. Já prozatím používám menší Midi konzoli, jakou mají třeba zvukaři. Pomocí utilitky Midi2LR ji mám namapovanou tak, aby se s ní daly ovládat konkrétní kurzory v LR. Vyšlo to asi na 1000 Kč a ušetřilo moře času. Loupedeck určitě koupím později.

  7. Zjistit co vám brzdí počítač, jestli je to procesor nebo ramky a pak to vylepšit

    Lightroom potřebuje dost paměti RAM během úprav a procesor při exportu nebo při generování náhledů. Mně aktuálně dostačuje 16GB RAM a i5 3,2GHz procesor při focení 24MPx fotek. Grafická karta není pro Lightroom nijak extra významná, její výkon oceníte spíš u videa nebo 3D rendrování. Nezapomeňte taky na zmíněný SSD disk.

  8. Používat Smart Previews

    Zásadní! Smart Previews fungují tak, že LIghtroom každou jednotlivou úpravu nevytváří z rawu, ale ze zmenšené fotky, kterou si předem vygeneroval. Prostě během úprav pracujete s JPG o velikosti cca 2MB a ne s rawem o velikosti 20MB… ano pak je to asi 10x rychlejší.
    RAW se použije až při finálním exportu u kterého můžete klidně dělat jinou práci a je vám jedno jestli export trvá třeba hodinu.
    Smart Previews si nejdřív musíte povolit (Edit-Preferences-Performance) a pak vygenerovat (Library-Previes-Build Smart Previews). Jejich vygenerování trvá relativně dlouho, vlastně asi tak dlouho jako export fotek, takže vytvářejte Smart Previews jen pro fotky se kterými chcete pracovat, nikdy pro všechny nafocené.
    Smart Previews jsou fyzicky uložené ve složce s instalací Lightroom, proto jsem psal, že není až tak nutné mít rawy na SSD disku, pokud je na SSD disku nainstalovaný Lightroom.

  9. Používat synchronizaci a hromadné generování náhledů

    Kromě Smart Previews vám Lightroom nabízí vygenerování i dalších náhledů, což pak zrychluje prohlížení fotek. Ptá se vás na to už při importu, ale generovat hromadně náhledy můžete i kdykoliv později.
    Při importu máte možnosti Minimal, Embedded, Standart, 1:1.
    Pokud chcete fotky třídit v Lightroom (a ne v Photomechanic jako já), používejte při importu Embedded náhledy, Lightroom vám pak v Library ukáže stejný náhled jako na displeji foťáku, což je pro třídění většinou celkem fajn a navíc bude procházení fotek relativně rychlé.
    Pokud třídíte fotky v externím programu, vyberte v LR při importu variantu Minimal previews, ať se import ničím nebrzdí.
    Standart previews vygeneruje náhledy o velikosti obrazovky, chvíli to trvá a používám ho během úprav. U menších focení někdy i při importu když rovnou aplikuji nějaký preset který vím že bude sedět.
    1:1 preview jsou pak náhledy v plné velikosti, jejich generování trvá dlouho, ale máte pak připravené fotky v plném rozlišení pokud byste je chtěli rychle prohlížet v přiblíženém zobrazení. To nikdy nepoužívám.

    Synchronizace úprav je naprosto klíčová, když chcete upravit několik fotek úplně stejně, máte třeba 50 fotek které jsou ve stejném světle, ve stejném úhlu a tak je chcete všechny stejně nabarvit. Upravíte první a vybrané úpravy zkopírujete na ostatní fotky. A tady nastupuje další práce s náhledy. Úpravy se sice zkopírovaly hned, ale LR negeneruje náhled dokud na fotku nekliknete, proto se vám (dle výkonu počítače a velikosti fotky) může nejdřív zobrazit rozkostičkovaná a až po chvíli se zaostřit. To strašně otravuje a zdržuje když chcete ty fotky jen proletět a mírně doupravit. Proto si označíte tyhle synchronizované fotky a vygenerujete standart previews. Náhledy se za chvíli připraví a potom při procházení fotek už jede vše plynule.

  10. Rozdělit si fotky dle světelných situací a označit barevnými praporky

    Řeším to hlavně u svateb kde lidé často přechází z jednoho prostoru do druhého, nebo jsou současně venku i uvnitř, takže fotíte jednu minutu venku, pak chvíli uvnitř, pak zase venku, pak zase uvnitř a takhle celý odpoledne pořád dokola… při úpravě fotek to pak trochu zdržuje přecházet od jednoho k druhému. Takže si barevnými praporky označím všechny fotky uvnitř, všechny fotky venku, vyfiltruju jen tu jednu část a upravím vše naráz. Pak vyfiltruji druhou část a upravím třeba vše co je venku. Barvičky vám snadno umožní rozdělit si svatbu třeba do 4 světelných situací a věnovat se každé zvlášť.

  11. U menších sérií s velmi podobnou tonalitou používat Match Exposure

    Šikovná funkce, která srovná expozici podobných fotek u kterých vám to trochu lítá nahoru a dolů, třeba když fotíte s prioritou clony s měřením na střed, tak máte jednu fotku trochu světlejší, jednu trochu tmavší i když je na nich stejné světlo a měly by tedy být stejně exponované.
    Označte tyto fotky, které chcete mít stejně exponované a stiskněte ctrl+shift+alt+M, jejich expozice se srovná podle zvýrazněné fotky.

  12. Zajistěte si stabilní pracovní podmínky, vždy mějte v místnosti stejné osvětlení

    Pro mě to znamená okno na sever a provádění barevných úprav pouze ve dne při denním světle. Je na vás jestli radši pracujete když je okolo denní světlo, nebo máte radši stabilní umělé osvětlení, hlavně mějte pracovní podmínky co nejvíc stabilní. Lidské oči nejsou dokonalé a rády si barvy, kontrast i expozici dost ladí podle toho jak se jim to zrovna hodí. Když budete mít za monitorem nasvícenou stěnu a všude okolo dost světla, budete fotky upravovat úplně jinak, než když bude monitor jediný světelný zdroj v místnosti.
    Buď pak klientům odevzdáte nekonzistentní sérii, nebo si těch chyb všimnete a budete třeba půlku fotek předělávat. Ani jedno není moc ok.

  13. Pracujte ve chvíli kdy na to máte energii

    Pro mě je třeba běžné, že to co mi ráno trvá hodinku, to později odpoledne zabere třeba 3 hodiny, protože už se na to nedokážu pořádně soustředit, oči jsou unavený atd. a je to pak ztráta času se u toho trápit. Když máte flow a jde vám práce dobře od ruky, zkuste si dát mobil daleko od sebe, nečíst maily a prostě jenom pracovat. Až budete mít oči unavený, nechte fotky a vyřešte si maily a telefony, seriály, knížky.

  14. Odpočívejte

    Nejen kvůli běžné únavě, ale i kvůli již zmíněné únavě očí, postupně přestanete vidět správné barvy a začnete dělat chyby. Radši si po obědě zdřímnout a restarovat se, než pracovat nonstop jako mezek a pak to muset po sobě opravovat. Spát uprostřed pracovního dne není neslušný, je to chytrý!



A takhle postupuju já, přesně takhle upravuji jednu konkrétní svatbu

DSCF7801sss.jpg

Fotím na dva Nikony D750, většinou v manuálním režimu.

Zpravidla mám ze svatby celkem okolo 4000 fotek (2500 - 6000). Používám karty Sandisc Extreme Pro.

Do počítače fotky kopíruji pomocí čtečky karet připojené do USB3.0 portu. Dejte si pozor na starší USB2.0, které možná v počítači ještě pořád máte pro připojení myši apod. USB3.0 poznáte podle modrého plastu uvnitř konektoru, stejnou modrou barvou jsou označené i USB3.0 prodlužovací kabely, slabší USB2.0 kabel v 3.0 konektoru bude samozřejmě vše zase zpomalovat.

Všechny fotky ze svatby zkopíruji do jedné složky a otevřu Photomechanic, seřadím je podle času (když fotíte na dva foťáky, srovnejte si časy s přesností na sekundy a jednou za měsíc to kontrolujte) a velmi rychle projdu fotky stylem líbí/nelíbí, dobrá/špatná, užitečná/zbytečná, pomocí numerické klávesnice označuji úplně všechno co by se dalo použít, zpravidla vyberu asi 25% fotek (často fotím stejný záběr třeba na 3 expozice). Tento širší výběr pak projdu ještě jednou a osekám přímo v Photomechanic. Všechny vybrané fotky v Photomechanic si označím a zkopíruji do podsložky (můžete je i přesunout, ale nerad cokoliv mažu dokud nejsou fotky hotové, tak raději kopíruji). Tuto podsložku pak importuji do LR.

Lightroom mám nainstalovaný na SSD disku, rawy ale nechávám na klasickém velkém disku, používám Smart previews, které generuji hned při importu. Pokud jde o svatbu, další náhledy při importu nechci, vybírám tedy možnost Minimal previews a nechci ani aplikovat žádný preset.

Pak jdu na kafe. Protože Smart previews z 1000 fotek můžou zabrat hodně času, dle výkonu procesoru.


DSC_4890aa.jpg

Po importu si fotky v Library rozdělím podle světelných situací (num. klávesnice 6-9). Například pokoje v hotelu - červená, vinný sklep - žlutá, exteriér - zelená, restaurace - modrá… vždy podle potřeby do nějakých cca 3-4 variant. Stačí to rozdělit přibližně, jen jako základ. Samozřejmě že poledne v exteriéru bude jiné než večer v exteriéru, ale to nejsou fotky které by se časově překrývaly. Označím si taky všechny fotky vyfocené s bleskem (u mě to je většinou tak třetina fotek z večera).

lr3.jpg

Pak si vyberu pomocí filtru třeba všechny fotky z exteriéru, jednu si nabarvím a zkopíruji nastavení na všechny ostatní. Víceméně to bude sedět, ale samozřejmě bude vždy trochu lítat WB, expozice i ostatní parametry, ale jde pořád jen o základní úpravu. To stejné udělám pro všechny světelné situace. U menších sérií fotek, kde je hodně podobné světlo, používám Match Total Exposure, kdy LR automaticky nastaví u všech vybraných fotek expozici tak, aby byly v průměru stejně světlé. Samozřejmě to nejde použít na úplně všechny fotky, ale při vhodném využítí to ušetří spoustu času.

Až mám zkopírované presety na úplně všechny fotky, nechám LR vygenerovat Standart previews, zase to bude chvíli trvat, ale když si pak budete procházet fotky, budou už všechny úpravy aplikované a načítání jednotlivých fotek pofrčí celkem rychle.

Z nabarvených a základně upravených fotek udělám finální výběr, nebo se mu alespoň přiblížím. Fotky označuji pomocí hvězdiček (num. klávesnice 1-5).

Dále pak už pracuji jen s finálním výběrem.

Projdu jednu fotku po druhé a upravím dle potřeby. Hodně používám synchronizaci a kopírování nastavení, vždy když je skupinka podobných fotek, upravuji je společně. Nezdržuji se ořezy a retušováním, řeším jen barvy, kontrast a expozici. K ovládání používám midi kontroler AKAI LPD8 a plugin Midi2LR, doporučuji i pořízení Loupedeck, prozatím ale AKAI za 1000Kč stačí. Při úpravě barev a tonality v podstatě vůbec nepoužívám myš (pokud myš používáte, kupte si nějakou slušnou, já mám tuhle, zvažuji nějakou vertikální).

DSCF1859.jpg

Až je vše nabarvené, procházím fotky znovu a řeším ořezy, rovnání horizontů, linií, drobné retuše věcí v pozadí, vinětaci apod.

Pak to nechám uležet a o pár dní později procházím znovu a kontroluji jestli mi někde neuletěly barvy a je vše konzistentní. K tomu někdy pomůže procházet si sérii fotek pozpátku.

Pokud něco chci vyretušovat v Photoshopu, neotvírám ho přes Lightroom, vzniká mi pak ve fotkách zbytečný nepořádek. Raději si udělám v LR všechny potřebné úpravy a až jsou všechny fotky hotové, vyexportuji je v plném rozlišení. Teprve potom jednotlivé fotky v případě potřeby upravuji v Photoshopu, což dělám asi tak u 10% fotek.

Hotovo.

Když bych to měl shrnout.

Pokud vám nějaká činnost přijde pomalá, investujte do jejího zrychlení. Podívejte se na využití vašeho počítače při jednotlivých úkonech a zvažte jestli není vhodný čas na vylepšení hardwaru.

Cokoliv co se dá dělat hromadně, dělejte hromadně a automatizovaně.

Vytvořte si vlastní workflow, které bude co nejvíc odpovídat vašemu stylu focení a potřebných úprav, toto workflow pak dodržujte ať vše děláte vždy stejně a automaticky bez extra přemýšlení “co bych teď měl udělat”.

Webp.net-gifmaker (15).gif

Až jsou fotky hotové

V počítači mějte ve zpracovaných fotkách pořádek a pečlivě si je zálohujte (používám 1TB Dropbox, víc i zálohování je v samostatném článku).

Klientům posílám fotky v plném rozlišení i zmenšené na pohodlnější velikost (2048px delší strana a 90% jpg komprese), pro mě je to maličkost, pro klienty by mohlo být náročné si fotky hromadně zmenšit. Používám starší instalaci Zoner 16, která je na správu fotek fantastická.

Když fotíte na dva foťáky, fotky budou mít chaotická jména, která nemůžete řadit chronologicky podle názvu, seřaďte je tak jak mají být a hromadně přejmenujte.

Pokud posíláte klientům fotky přes Dropbox, připravte se, že někdo je nebude umět stáhnout, rozhraní pro lidi bez registrovaného účtu tam není moc příjemné. Svatby odevzdávám přes galerii Pass.us.

Víc mě nenapadá, snad to někomu trošku pomohlo.

Držím palce, ať vám to jde hezky od ruky :)